Informellt lärande

Fritidshemmet skall vara ett komplement till skolan. Vår uppgift på fritids är att erbjuda en meningsfull fritid, att ge barnen meningskapande handlar om hjälpa barnen att göra deras omvärld begriplig. Genom det informella lärandet kan vi i fritids ta vid och följa upp barnens intressen som är sprungna ur skolans mer traditionellt formella lärande. Visst är det häftigt att som pedagog plocka på sig ”rätt” ögon och öron för att se lärandet i alla olika aktiviteter och samanhang vi befinner oss i på fritids. Pokémonkorten är ett lysande exempel, det räknas på kortens olika värden, det räknas kort, det övas turtagning, problemlösning, barnen lär och hanterar information om de olika korten, olika regler, ansvarstagande, samspel osv. Det är inte ”bara” kort med mer eller mindre fina bilder- det är lärande! Vi-människan kan inte undgå att lära oss, frågan är snarare vad vi lär. Vi lär i interaktion  med andra, fritids är en arena och en del i det livslånga lärandet, där meningsfullhet och  intresse är de starkaste drivkrafterna.

Att upptäcka att det går att göra eld med brännglas var spännande. Mycket reflektioner kring säkerhet, hur gjorde man förr i tiden, kan man starta en farlig brand, ”varför ska solkatten vara så liten som möjligt”?,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *