Att göra på riktigt….

Alla människor vill nog känna sig behövda och känna att man kan göra nytta. Barnen är inget undantag. Att skapa meningsfulla och lustfyllda lärandesituationer är inte alltid lätt för oss pedagoger. Vi tror att vi hittar på saker som skall falla barnen i smaken och därmed medföra ett lärande. Fördelen med fritids är att lärandet kan ske mer informellt och det försöker vi ta till vara.

En härlig situation hade vi häromdagen, när några av barnen deltog i lagning av våra utebänkar som blivit lite hårt åtgångna vid en spontan träning av Parkour, (en träningsmetod som går ut på att träna kroppen till att på ett smidigt och kontrollerat sätt kunna forcera olika typer av hinder i omgivningen med enbart kroppen som hjälpmedel). Nåväl bänkarna behövde skruvas ihop igen. Efter lite spekulerande och reflekterande kom diverse verktyg fram, tvingar, borrmaskin, hammare mm, mm. Därefter fick de inblandade fundera över hållfasthet, längd på skruvar, placering av skruvarna, kraften i borrmaskinen osv. Entusiasmen var det inget fel på och inte heller uthålligheten hos de inblandade. Motivationen var stor och därmed blev det en underbar situation av lärande.

052

Nu går vi vidare och tror att vår gamla kyrkbänk som står på altanen kan bli ett motiverande projekt för barnen. Hur skrapar man och slipar den så att den blir i ett brukbart skick?? Tar det lång tid? Varför funkade inte inomhusfärgen ute? Var ska vi ställa den när den är färdig? Vi Vuxna vet inte om det är ett motiverande projekt, men det är i alla fall på riktigt….

Må väl i vårsolen;)

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *